maandag 27 februari 2017

De kop is er af....

27 februari, Gisteren is het precies 10 maanden geleden sinds mijn laatste transplantatie. Een anonieme donor heeft mij die middag zijn/haar nier en alvleesklier nagelaten en dankzij hem/haar ben ik sinds 32 jaar van mijn diabetes af.

Vandaag rijd ik samen met een vriendin in de plenzende regen naar Bussum/Naarden. Ik heb daar afgesproken met een goede vriend om onder het genot van een wandeling door het oude vestingsstadje en een bezoek aan het nationale donorbeeld, even bij te kletsen en een hapje te eten voor we naar de informatie avond van de wandeltocht naar Santiago de Compostella gaan.

We komen in de stromende regen aanin het pittoreske vestingsstadje Naarden. Wandelen is leuk, maar we besluiten gedrieen toch maar eerst een kop warme chocomel te drinken in de hoop dat het weer droog wordt.


Op weg naar een warme en droge plek lopen we langs de grote kerk. Het is dezelfde kerk waar mijn beste jeugdvriendin afgelopen september getrouwd is en ik één van de getuigen mocht zijn. Even komen de herinneringen weer boven van deze prachtige dag met bijzondere momenten. 

Het is dat ik tijdens de bruiloft via de andere kant de kerk ben binnengestapt en daardoor helemaal niet in de gaten had dat het nationale Donorbeeld ter ere van alle anonieme donoren zich aan de andere kant van de kerk bevond.



Vandaag stond ik daar  in de regen... met ng 2 getransplanteerde vrienden, even stil bij de mensen die er voor gezorgd hebben dat we hier nu staan aan het begin van een nieuwe uitdaging en een nieuw avontuur....

Het donormonument symboliseert voor mij twee anonieme donoren die mij een deel van hun leven hebben gegeven om verder te kunnen. Samen met mijn vader, 3 donoren voor wie ik in september naar Santiago de Compostella wil lopen om hen te danken voor het feit dat ik 30 jaar later de conditie en de mentale kracht heb om deze tocht te ondernemen. 

Tijdens de informatie avond in Bussum  krijgen we informatie over onder andere de route, de mee te nemen bagage en de wandeloutfit. Het herinnert me aan de scoutingtijd. Back to Basic, avontuur, harmonie en saamhorigheid. Wat is er nu mooier dan met een club gelijkgestemden op reis te gaan en een gezamenlijk doel te bereiken.



Ik ben enthousiast en ga de uitdaging graag aan. Dit is wat ik wil en dit is waar ik naar toe wil Samen met de mensen die allemaal hun leven te danken hebben aan die ene anonieme of bekende donor die hun leven heeft gered. Mijn donoren hebben ervoor gezorgd dat ik veel bewuster in het leven sta, dat ik geniet van de kleine dingen en momenten die ik onderweg tegenkom, kan leven in optimale gezondheid en dankbaar ben voor alles wat het leven me te bieden heeft. 

Voor mij is de reis naar Santiago de Compostella nu al begonnen.... 
Ik kijk er naar uit en hoop dat we met de enthousiaste club die er vanavond bij was een mooie tocht mogen en kunnen gaan lopen en terug te komen met een extra rugzak vol onvergetelijke ervaringen. 

5 opmerkingen:

Floranke zei

Ik heb er ook zin in!

Frank zei

Ik hoop dat ik ook mee mag. Binnenkort maar even met Margo praten.

Joyce zei

Je bent een topper meis. Een heel mooi gebaar inderdaad naar je donoren.
Ik had graag zelf ook meegelopen, maar zal in gedachten bij je zijn! X

Janet zei

Mooi meid!!
Ik zal het helaas een jaar uit moeten stellen ��
Maar ik ben er in gedachten bij.
En een oefenwedstrijd met de honden mag je ook zeker met mij in onze kuststreek komen doen hoor ����

Unknown zei

Wat geweldig dat je dit gaat doen. Veel succes!