zaterdag 11 januari 2014

Sterrenbeelden

"Without the Dark we would never see the stars...."

Het is 3 uur 's nachts. Ik zit rechtop in bed. Klaar wakker, al een uur of 4. Ik ben vanavond om 8 uur naar bed gegaan. Ik was kapot en binnen no-time vertrokken tot ik tegen een uur of 11 weer wakker werd. Inmiddels heb ik mijn boek uit en kijk ik uit het raam naar de sterren.

Ik zie de grote beer en iets verderop de kleine beer met aan zijn staart de poolster. Als kind al lagen we (ik en mijn broertjes) tijdens heldere nachten soms wel uren lang in een tuinstoel sterren te kijken. Dan wees mijn moeder ons de sterren en leerde ons de sterrenbeelden. Soms, als we over donkere landweggetjes vanaf oma of van vakantie naar huis reden, wilden mijn ouders nog wel eens op hele donkere stukken langs de weg stoppen om sterren te kijken, sterrenbeelden te spotten en ons de melkweg te wijzen.

Tijdens de slapeloze nachten met mijn moeder in het kinderziekenhuis kropen we ook wel eens op de bank tegen elkaar aan om dan samen vanuit het raam over het Boymans van Beuningenplein naar de sterren te kijken, kometen te spotten en satellieten voorbij te zien komen.

 Ook nu weer staar ik naar de sterrenhemel vanuit mijn slaapkamerraam. De sterrenhemel straalt rust en zuiverheid uit. Ik vind het altijd wel fascinerend. Als ik de hemel afspeur naar mijn favoriete sterrenbeeld en op de 3 heldere sterren stuit die elkaar diagonaal opvolgen ontstaat er een glimlach op mijn gezicht. De Gordel van Orion. Mijn grote favoriet! Ik richt mijn blik op de heldere ster links onder de gordel;  Sirius. De helderste ster van het noordelijk halfrond ook wel de hondster genoemd. Na al die jaren staat hij nog altijd als trouwe metgezel aan de zijde van zijn jager.

Even denk ik aan mijn 2 trouwe hondenmaatjes. Mijn 2 Australische herders Maico & Baloe die zich ondanks alles super aan weten te passen aan de huidige situatie waarin ze misschien niet altijd de tijd en aandacht krijgen die ze verdienen. Ik ben trots op ze en blij dat ze zich als mijn trouwe metgezellen aan mijn zijde bevinden. Zij zijn mijn 2 sterren die mij waar nodig door deze donkere tijd heen helpen.

Met de tablet op schoot toch eens even kijken of ik mijn eigen sterrenbeeld, boogschutter kan lokaliseren. Helaas, de nacht is niet helder genoeg en er is teveel strooilicht.

Ik wens Orion en Sirius een goede nacht en probeer een lekkere slaaphouding te vinden om nog wat te slapen, rekening houdend met de beurse plek ten gevolge van de operatie. Ben benieuwd hoe de dialyse morgen zal gaan verlopen....


1 opmerking:

perkoetoetenco zei

Snachts krijg je de diepste gedachten en herinneringen. Mooi om te lezen,mooi nummer ook van Chris (die hier overigens 3 straten verderop woont ;-)) Hou die sterrengedachten altijd vast! En honden passen zich meestal geweldig goed aan in een nieuwe situatie, als ze maar bij je kunnen zijn vormen ze een warm punt in je leven!