zaterdag 18 januari 2014

Vochtbalans

"Happiness is not the absensce of problems, but the ability to deal with them"

De afgelopen dagen was ik al wat sneller kortademig en ook 's nacht heb ik slecht geslapen vanwege een drukkende hoofdpijn. De boosdoener? Vocht!

Als je nieren niet meer werken ligt ook je vochthuishouding overhoop. Zolang je zelf nog plast, is het nog niet zo'n probleem maar als je nieren het overtollige vocht niet meer afscheiden, hoopt alles wat je drinkt zich op in je lichaam en kan alleen de dialyse je van het overtollige vocht afhelpen middels onttrekking. Sinds mijn tweede operatie is mijn urineproductie hard achteruit gegaan en inmiddels ligt mijn hele vochtafvoer nagenoeg stil.

Het is inmiddels goochelen om mijn medicatie met zo min mogelijk water in te nemen zodat ik tussendoor ook nog wat kan drinken. Mijn gewicht bij aankomst op de dialyseafdeling bevestigt mijn vermoedens 74 kg. Het is meer dan ik ingecalculeerd had. 1,5 kg boven mijn streefgewicht. Het gewicht dat aangehouden wordt om te bepalen hoeveel vocht ze er tijdens de behandeling af kunnen halen.

Ik had afgelopen week al met de arts besproken dat er mijns inziens nog wel wat extra van streefgewicht af kon omdat ik het idee had dat er nog wel wat verborgen vocht in mijn lichaam zit gezien mijn hoofdpijn, kortademigheid, hoge bloeddruk en recente operatie. Normaal val ik zo rond een operatie minstens een kilo af. Nu was er zelfs een kilo aangekomen. Tijdens de operatie wordt er vocht via het infuus toegediend dit zou mogelijk de gewichtstoename kunnen verklaren.

Gelukkig hebben de artsen en verpleging door dat ik over aardig wat inzicht beschik en geven ze me steeds meer zeggenschap met betrekking tot mijn behandeling. Vlak na het het aansluiten praat ik mijn eerst verantwoordelijke verpleger (Evv'er) bij over de gebeurtenissen van afgelopen weken. Het is een tijd geleden dat ik hem voor het laatst gezien heb. Samen besluiten we om naast de afgesproken 1,5 liter nog een halve liter extra vocht te onttrekken. Het kan en het mag zolang ik geen klachten heb.

Als ik ben aangesloten zoek ik op mijn tablet wat artikelen over Hemodialfiltratie om mijn kennis met betrekking tot mijn dialysebehandeling te vergroten. Ondertussen speel ik Mindfeud met andere nierpatiënten via mijn Tablet. Via facebook heb ik inmiddels een leuk contact met nierpatiënten van mijn eigen leeftijd. Sommige dialyseren andere zijn getransplanteerd. Er is een besloten groep waar iedereen zijn verhaal kwijt kan. Waar men herkenning vindt, vragen kwijt kan, bloeduitslagen kan delen en waar we aan weinig woorden genoeg hebben. Kortom een plek waar je gewoon even je ei kwijt kan bij mensen die als geen ander weten hoe het is om met een medische beperking te leven.

Vlak voor afsluittijd spelen er wat misselijkheidsklachten op. Na al die beroerde dialyses van afgelopen 2 maanden is mijn lichaam ook niet gewend om optimale dialyses te ondergaan. Ik zal er gewoon weer even aan moeten wennen. Ik vind het mooi geweest voor vandaag. Mijn verpleger is het met me eens en we besluiten de boel te stoppen.

Nu moet ik nog 40 minuten op de taxi wachten antwoord ik sip. Terwijl ik word afgesloten, belt een andere verpleegster de taxi. Ze kunnen niet beloven dat ze er eerder zijn, maar zullen hun best doen. Ik ruim mijn spullen op en loop naar de weegschaal. 72 kg.

Ik geef mijn gewicht door en voeg me bij de andere patiënten die ook op hun taxi zitten te wachten.

De verpleging die vandaag op tijd klaar is met het werk, voegt zich 20 minuten later bij ons. Ze kunnen pas naar huis als de laatste patiënt is opgehaald. Met z'n allen wachten we tot onze taxi's arriveren....

Geen opmerkingen: