dinsdag 29 april 2014

Wachtlijst

"Heb je je blog al bijgewerkt" vraagt Ron als ik de dialysezaal op loop. "Uhm, nee nog niet" antwoord ik. "Wat had ik moeten schrijven?" vraag ik mezelf het volgende moment af. Ron komt aanlopen met de slangenset en kunstnier om de dialysemachine op te bouwen.

"Goed, we beginnen met de kunstnier" zegt hij, terwijl hij me een in aluminium ingepakt pakketje aanreikt. "heb je je handen ontsmet? Daarna mag je hem uitpakken?"

Terwijl Ron me uitlegt hoe ik de machine op moet bouwen doe ik wat me vertelt wordt. Als actieve patiënt word ik sinds vorige week stapsgewijs meer betrokken bij mijn eigen dialysebehandeling. Als de machine is opgebouwd en de voorbereiding is gestart vertel ik Ron dat ik in Leiden ben geweest, dat alle voorbereidende onderzoeken zijn afgerond en ik goedgekeurd ben en op de wachtlijst voor nier-/pancreastransplantatie sta.

Nu kan het wachten beginnen...... 1,5 tot 2 jaar voor ik opnieuw getransplanteerd zal gaan worden. Of ik het spannend vind? Nee, eigenlijk niet. Eerst zien dan geloven. Het is niet dat ik nu bij elk telefoontje zenuwachtig word en klamme handjes krijg. Ik denk dat ik daar te nuchter voor ben.

Dus ik wacht rustig af en over een jaar zal ik ongetwijfeld met de nodige spanning en klamme handjes op het verlossende telefoontje wachten....



Geen opmerkingen: