dinsdag 24 september 2013

"Ziek zijn"


"To remember who you are, you need to forget who they told you to be"

Gisteren sprak ik iemand die zei dat ze de afgelopen dagen niet lekker was, thuis op de bank ligt en zich haast schuldig voelt dat ze haar werk afzegt omdat ze ziek is. Vandaag werd mij via whatsapp medegedeeld dat een afspraak vanmiddag niet plaats kon vinden wegens ziekte.

 It wasn't me! Als ik vanwege mijn ziekte afspraken zou moeten cancelen zouden er maar bar weinig afspraken overblijven! Niet dat ik het erg vind. Ik weet hoe vervelend het is als je vanwege je gezondheid afspraken niet na kunt komen, dus ik heb haar beterschap gewenst en laten weten dat ik hoop dat ze er snel weer bovenop is. Diegene die de afspraak afzegde zei dat ze het moeilijk vond. "Ik zeg een afspraak af omdat ik mij "even niet zo lekker voel en "maar een dag" hoofdpijn heb" terwijl jij je hele leven al ziek bent en gewoon je afspraken na komt".  

 Wat is ziek zijn? Wanneer ben je ziek? Hoe ziek kun je zijn en in hoeverre is je eigen gezondheid van invloed op de associatie die je met het begrip of het woord ziekte hebt?
Als ik de Dikke van Dale natrek vind ik het volgende:
ziek·te (vmeervoud: ziektenziektes)1het ziek-zijn: storing in de werking van een of meer van de organen2vorm van ziekteziekelijke neiging of gewoonteberoepsziektegeestesziekte,kinderziektewelvaartsziekte
ziek (bijvoeglijk naamwoord)1lichamelijk of geestelijk niet in ordezo ziek als een honddaar word ik ziek van dat staat me gruwelijk tegen
Volgens het begrip ben ik ziek, dat moge duidelijk zijn gezien de verstoorde functie van mijn nieren, mijn alvleesklier en immuunsysteem.
Laat ik voorop stellen dat ik ziektes heb in plaats van ziek ben. Ik ben niet ziek, mijn lichaam werkt alleen niet optimaal waardoor ik op sommige vlakken beperkt word in mijn functioneren. 
Het feit dat mijn immuunsysteem nagenoeg niet werkt, komt door de medicatie die je krijgt na transplantatie. Dit maakt dat ik pas in een vergevorderd stadium koorts omdat mijn leger witte bloedcellen passief blijft tot ze eens door een indringer zelf op de schouder worden geklopt met de mededeling dat ze zijn gearriveerd en het tijd wordt voor actie. Tsja tegen die tijd staat de tegenstander al met 1-0 voor en heeft het ziekenhuis al een bed gereserveerd en krijg ik externe ondersteuning om mijn "land" te bevrijden van de vijand.

Eigenlijk word je na transplantatie dus ziek gemaakt (storing in de werking van je immuunsysteem) om te voorkomen dat je lichaam doet wat het moet doen: "vijanden & vreemdelingen" buiten de deur houden. 

Ik voel mij ook niet ziek zolang ik in staat ben om de dingen te doen die ik wil doen en daartoe tot in staat ben. Net als als ieder ander voel ik mij pas ziek als ik van ellende niet meer op mijn benen kan staan, futloos ben en niet in staat ben om naar mijn eigen gezonde maatstaven te kunnen functioneren. 

Negen van de tien keer zeggen we ons ziek te voelen op het moment dat ons lichaam een afweerreactie in gang zet om indringers in de vorm van bacterien, virussen, schimmels, allergenen af te weren en buiten de deur te houden. Zo'n afweerreactie in het lichaam uit zich dan in pijnklachten, opgezette klieren, groene snotneuzen en koorts. Wij vinden en voelen onszelf dan vaak behoorlijk ziek omdat we niet meer in staat zijn te doen wat we graag zouden willen doen en liggen vervolgens lamlendig op de bank omdat we geenszins in staat zijn een poot te verzetten of helder na te denken. 
Vreemd eigenlijk want ons lichaam doet op dat moment niets anders dan precies doen wat nodig is om gezond te blijven! 

Het feit dat ons lichaam reageert op mogelijk schadelijke indringers is dus in feite een hele gezonde reactie want het voorkomt dat het blijvende schade aan systemen en organen aanricht in ons lichaam. 
Het zou pas ziek zijn als we ons niet zo ziek zouden voelen en ons lichaam de schadelijke indringers gastvrij zou ontvangen en ze vrij spel zou laten en het zo ver zou laten komen dat er écht een blijvende storing in de werking van één of meerdere organen optreedt. 
Facebook:
Mijn nieren mogen het dan wel begeven hebben met mijn motivatie en conditie is niks mis! Vanmorgen 2u over de Ginkelse hei in Ede gewandeld met een vriendin en onze honden. Ik moet toch echt een systeem gaan verzinnen om mijn sleutels goed op te bergen tijdens het wandelen. Ik kom zakken tekort! (note to self: jack wolfskin jas op verjaardagslijst met veel hermetisch afsluitbare zakken!!) 

Geen opmerkingen: