donderdag 26 december 2013

Actieve Donor Registratie

"A Journey of a thousand miles begins with a single step"
~Lao-Tzu~

Kerst 2013. Toch wel weer de tijd om met je gedachten af te dwalen naar het afgelopen jaar. Dit jaar bevind ik mij op eerste kerstdag samen met mijn honden, mijn moeder en broertjes in de bossen van Leersum. Een prachtige plek waar ik nu al 3 ochtenden zo vanuit ons huisje met de honden het bos in wandel.

Vorig jaar kerst was er nog niks aan de hand. Was ik nog in de veronderstelling dat papa's nier naar behoren functioneerde en waren er nog geen enkele signalen dat het bergafwaarts zou gaan. Het jaar is omgevlogen. De second opinion die werd geopperd door mijn internist in Arnhem bleek grotere gevolgen te hebben dan bij voorbaat verwacht.

2013 bleek een jaar met grote onverwachte wendingen. Dan blijkt het leven ineens niet meer zo vanzelfsprekend en kom je voor keuzes te staan waarvan je gedacht had dat die nog een aantal jaar langer op zich zouden laten wachten. De stoptrein blijkt ineens een intercity. Eenmaal onderweg kun je niet meer stoppen of terug.

De afgelopen 6 maanden ben ik druk bezig geweest met de voorbereidingen om op de wachtlijst voor nier-pancreastransplantatie te komen. Orgaandonatie is voor mij altijd al een belangrijk item geweest en ook nu weer sta ik op een punt waarin orgaandonatie -niet alleen voor mij- van levensbelang is. Het zal weinig uitleg behoeven dat ik groot voorstander ben van Actieve Donor Registratie om het aantal orgaandonoren en daarmee het aantal mogelijke transplantaties in Nederland te vergroten.



Met ruim 700 mensen op de wachtlijst, heb ik nog aardig wat wachtenden voor mij. Klein lichtpuntje is dat ik mij hopelijk spoedig aan mag sluiten in de rij van 22 personen die wachten op een nier-pancreastransplantatie.

2014 zal voornamelijk in het teken staan van afwachten, onderzoeken, voorbereiding, overleven en de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk houden in de hoop dat er snel 2 nieuwe organen voor mij beschikbaar zullen komen. Tot die tijd weet reis ik 3x per week af naar de dialyseafdeling in het RadboudUMC.

Mr Probs - Waves

Geen opmerkingen: