dinsdag 15 oktober 2013

Dagelijkse activiteiten

Alles wat je met plezier doet, kost je uiteindelijk minder energie

Ik heb weer een persoonlijk record verbroken!

Mijn nierfunctie is inmiddels minder dan 1%. Daar staat tegenover dat mijn dialyse efficientie 71% bedraagt. Niet optimaal maar dat willen ze nu gaan verhogen door een grotere kunstnier in te gaan zetten zodat er meer afvalstoffen aan mijn bloed kunnen worden ontrokken.

Het fosfaat blijft aan de hoge kant: 2.6, waar deze tussen de 0.7 en 1.6 zou moeten liggen. Medicatie is verhoogd en daarmee hopen ze ook dat als neveneffect mijn bijschildklierfunctie zal vertragen. Kortom er valt nog het één en ander te verbeteren en daar zal de komende maand aan gewerkt worden.

Naast alle medische activiteiten waar ik in een rustige week minstens 20 uur mee zoet ben (reistijd niet meegerekend) besteed ik mijn tijd aan de hondenschool. Met mijn hondenschool bied ik in totaal maximaal 8 uur in de week persoonlijke begeleiding aan eigenaren met betrekking tot de opvoeding, training en omgang met hun hond. Ik kom bij mensen thuis om ze te adviseren en basisvaardigheden aan te leren zodat ze hun pup de juiste begeleiding kunnen bieden in onze drukke maatschappij.

Het geeft mij energie als ik met mensen en honden aan de slag ben. Dit maakt dat ik in zekere mate nog in staat ben om naast de dialyse te werken. "Hoe hou je het vol?" is een veelgestelde vraag. Het blijft een kwestie van kiezen en de juiste balans tussen actie en rust vinden.

De keus om alleen nog dingen te doen die mij energie geven maakt dat ik ondanks mijn slechte nierfunctie behoorlijk actief ben. Honden trainen, koken, rusten, mijn favoriete tv programma's kijken, op stap met vriendinnen, inzicht houden in mijn patientendossier, wandelen met de honden, websites bouwen, mandalaś inkleuren, een goed boek lezen, uit eten. Niet alles tegelijk natuurlijk, maa ik trek er wel tijd voor uit. Allemaal aangename afleiding om te voorkomen dat ik tussen 4 muren ga zitten wegkwijnen.

Natuurlijk is het altijd weer zoeken naar de juiste balans. Wandelen met de honden, ja, tot op zekere hoogte levert het me energie op tot ik te ver en te lang wandel want dan weegt de energie die het mij oplevert niet meer op tegen de kosten.

Daarnaast is het ook een kwestie van planning. Wandel ik 's morgens met de honden dan red ik het niet om 's middags nog les te geven. Terwijl het omgekeerd wel kan. Ga ik 's morgens met de honden wandelen, dan zou ik 's middags nog best wt energie hebben om licht huishoudelijk werk te doen. Andersom is geen optie.

Zondag, gister en vandaag ben ik druk bezig geweest met het ontwikkelen van een vernieuwde website. Dan bruis ik van de energie en weet van geen ophouden, train ik tussendoor ook nog enthousiast even met mijn eigen honden en sta ik 's avonds in de keuken om een maaltijd te bereiden. Koken is voor mij ontspannen. Héérlijk! Daar kan ik na een lange dag echt van opknappen.

Als ik vervolgens onderuit gezakt op de bank plof om een favoriete tv serie te kijken slaat de rozigheid en vermoeidheid toe en moet ik stiekum toegeven dat ik wellicht iets teveel gedaan heb. Even een uurtje fysieke ontspanning waarna ik moe en voldaan naar mijn bed vertek en binnen no-time verzonken ben in een diepe slaap.

3J's - Wat is Dromen? 

Geen opmerkingen: