dinsdag 1 oktober 2013

Bijzondere ontmoeting

"When you stand and share your story in an empowering way, 
your story will heal you and your story will heal somebody else"
- Lyanla Vanzant- 

Vanmiddag werd ik zoals iedere week opgehaald met de taxi. Het bleek achteraf een bijzondere rit. Nadat ik was opgehaald kreeg de taxichauffeur een melding dat we nog iemand op moesten halen op weg naar het ziekenhuis. De taxi was al laat dus ik baalde al een beetje, hoopte dat ik nog op tijd zou zijn voor mijn afspraak. 

Degene die we ophaalde bleek een wat oudere vrouw op leeftijd. De taxichauffeur kende haar blijkbaar en liet haar vrijwel meteen weten dat ze er zoveel beter uit zag dan een paar maanden terug. "Prednison", was het antwoord. 

Mijn interesse was gewekt en al snel bleek dat mevrouw afgelopen mei een nier van haar zusje had gekregen. Ik vertelde haar dat ik onderweg was naar de dialyse. Het ijs was gebroken. "Jeetje, meis, zo jong al?" "ik weet niet beter," antwoordde ik. Het klikte meteen en ja met zo'n gemeenschappelijke deler was een gesprek vlot op gang. Daar kwam de taxichauffeuse niet meer tussen. Vol ongeloof luisterde ze naar onze levensverhalen. 

We spraken over onze ervaringen. Haar transplantatietraject, mijn "carrière". We bleken beiden via dezelfde internist in het Rijnstate in het Radbout terecht te zijn gekomen. Er zat alleen een paar jaar tussen. Op het moment dat zij vanaf de dialyse getransplanteerd werd, kwam ik in het radboud. Terwijl zij op weg was naar de arts die mij in het Radboud heeft ontvangen, ging ik naar de afdeling waar zij 5 jaar lang had gedialyseerd. Bijzonder dat juist hier onze wegen elkaar kruisten. Toen we uit de taxi stapten zei ze: "Meisje, het was een bijzondere rit, jij red je wel en ik zal je nooit meer vergeten!" 


Op zo'n moment is het even heel fijn je leven met iemand te delen die precies begrijpt wat je bedoeld. Bij wie je aan 1 woord, 1 blik, voldoende hebt. Voor even voel ik mij dan niet alleen en is het fijn om even iemand naast je te hebben staan die als geen ander weet hoe het is om nierpatiënt te zijn. 



Geen opmerkingen: